Pe parcursul a douăsprezece zile, 175 de medici, asistenţi medicali, infirmieri şi brancardieri din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău, au participat la şase sesiuni de formare profesională complementară, organizate pentru ameliorarea abilităţilor de comunicare şi de gestionare a conflictelor, atât în relaţia dintre personalul medical şi de îngrijire şi pacienţi ori aparţinătorii acestora, cât şi în cadrul relaţiilor organizaţionale în interiorul unităţii spitaliceşti.
Potrivit informaţiilor primite de la biroul de presă al administraţiei judeţene, programul de formare profesională, ce s-a desfăşurat în intervalul 10 octombrie – 15 noiembrie, s-a constituit ca un nou proiect derulat în cadrul programului partenerial TenarisSilcotub – Consiliul Judeţean Sălaj „Facem bine pentru a te face bine!”, destinat îmbunătăţirii condiţiilor de îngrijire şi asistenţă medicală pentru pacienţii celei mai mari unităţi spitaliceşti din judeţ.
Acesta a urmărit să îmbunătăţească, pe de o parte, comunicarea personalului medical şi de îngrijire din Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău cu pacienţii şi aparţinătorii acestuia, implicit evitarea şi rezolvarea conflictelelor, când acestea totuşi apar, într-un mod cât mai puţin traumatizant pentru pacient şi, pe de altă parte, comunicarea în interiorul echipei medicale şi de îngrijire din Spitalul judeţean.
Participanţii – medici, asistenţi medicali, brancardieri şi infirmieri – au provenit, în special, din structura secţiilor şi compartimentelor cu cea mai mare adresabilitate directă a pacienţilor către Spitalul judeţean (Unitatea de Primiri Urgenţe, Ambulatoriul de specialiate, Laborator etc.) cărora li s-au alăturat atât reprezentanţi cât şi coordonatori ai celorlalte secţii şi servicii din cadrul unităţii medicale.
S-a vizat şi îmbunătăţirea comunicării interne a echipei medicale
Cu o abordare de metodă diversă – de la exerciţii, studii de caz, la simulări, discuţii şi problematizarea unor situaţii din activitatea medicală şi de îngrijire de zi cu zi, sesiunile de formare au vizat aspecte specifice ale unui proces de îmbunătăţire a comunicării interne a echipei medicale şi de îngrijire din Spitalul judeţean, dar şi a comunicării cu pacienţii şi aparţinătorii acestora. De exemplu, obţinerea unui rezultat final pozitiv depinde de eforturile individuale ale tuturor celor implicaţi şi fiecare are un rol crucial în asigurarea unor servicii medicale de calitate pentru pacienţi, importanţa luării în considerare atât a nevoilor legate de tratamente şi servicii cât şi a nevoilor emoţionale ale celuilalt în comunicare (pacient/aparţinător/coleg), adaptarea în comunicare la nivelul de înţelegere al celuilalt, folosirea experienţei pentru a anticipa şi investiga nevoile pacienţilor şi ale aparţinătorilor, manifestarea interesului faţă de problema celuilalt prin ascultare, găsirea unor soluţii pozitive pentru ambele părţi.
„Un proiect destinat sănătăţii comunităţii”
Sesiunile de formare au fost susţinute de echipe mixte formate din experţi în comunicare şi cadre medicale cu expertiză în domeniu, din centre medicale importante din România, respectiv Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti, Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti, Centrul Medical Academica, reţelele private de sănătate Regina Maria şi Medicover. „Intenţia noastră a fost aceea, firească, de a ne adresa, prin acest tip de proiect, resursei umane, alături de investiţiile sistematice în îmbunătăţirea infrastructurii şi a dotărilor cu echipamente şi aparatură medicală la Spitalul judeţean. O echipă bine şi constant pregătită va putea răspunde întotdeauna cu mai mult profesionalism aşteptărilor pacienţilor. Tema aleasă pentru acest proiect a fost comunicarea – un fir roşu pentru echipa Spitalului în ceea ce priveşte dezvoltarea profesională a acesteia dar şi în relaţia acesteia cu pacienţii şi aparţinătorii lor. Prin acest proiect, dezvoltat în acest sens, sperăm să fi contribuit în a oferi un răspuns aşteptărilor pacienţilor legate de acest aspect şi, bineînţeles, un răspuns provocărilor pe care le întâlnesc medicii, brancardierii, infirmierii şi asistenţii medicali în a asigura pacienţilor servicii medicale şi o îngrijire cât mai bună. Mulţumesc partenerilor noştri pentru că au sprijinit încă un proiect destinat sănătăţii comunităţii”, a declarat Tiberiu Marc, preşedintele Consiliului Judeţean Sălaj.
Programul de formare s-a derulat în termenii unui acord de cooperare încheiat în acest sens între TenarisSilcotub, Consiliul Judeţean Sălaj şi Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău. Sprijinul financiar, în valoare de 27.000 de dolari, şi cel logistic, a fost oferit de TenarisSilcotub, clădirea TenarisUniversity găzduind cei 175 de participanţi pe parcursul celor 12 zile de formare.